Monday 20 February 2012

PERLINDUNGAN VS PELABURAN




ANTARA PERLINDUNGAN DENGAN PELABURAN YANG MANAKAH LEBIH PENTING?

Dewasa ini pelbagai skim perlindungan dan skim pelaburan di perkenalkan di Malaysia yang memberi pelbagai manfaat dan keuntungan kepada pencarum dan penyimpan. Harapnya tiada membuat pelaburan di tempat yang salah skim-skim cepat kaya yang memberi kerugian kepada anda. Skim yang saya maksudkan adalah bagi skim perlindungan adalah skim insurance atau skim takaful bagi pelaburan pula Unit amanah (Unit Trust), ASB dan sebagainya. Intitusi ini di jadikan tempat penyimpanan untuk dalam perancangan kewangan kita. Apa yang nak saya bincangkan disini adalah antara Perlindungan dan Pelaburan yang manakah lebih penting?

Perlindungan yang dimaksudkan adalah memberi pampasan dan pembiayaan perubatan jika berlakunya perkara-perkara yang tidak di ingini antaranya kemalangan, sakit dan musibah yang tidak diduga berlaku. Contohnya musibah kematian berlaku pewaris akan mendapat pampasan sebagai perlindungan terhadap pendapatan keluarga di atas kematian pencarum di skim perlindungan tersebut. Temasuk juga perlindungan terhadap Penyakit Kritikal dan juga Hilang Upaya Kekal. Bukan sahaja di beri pampasan malah kos perubatan turut dibiayai. Pelan perlindungan tersebut adalah dianggap lengkap dalam skim perlindungan.

Pelaburan pula bermaksud simpanan yang di buat akan memberi pulangan dalam bentuk dividen atau bonus mengikut prestasi intitusi perlaburan. Pelaburan boleh di buat mengikut pelan pelan tertentu jangka masa pendek sederhana atau pun panjang. Pulangan pelaburan di beri mengikut berapa banyak kadar perlaburan dan jangka masa pelaburan semakin banyak kadar pelaburan dan semakin lama jangka masa perlaburan semakin banyak pulangan akan dapat.

Perlindungan dan perlaburan masing masing menberi kebaikan tersendiri. Tetapi antara dua kebaikan tersebut yang perlu dan lebih penting dalam perancangan kewangan bagi seseorang. Bagi setiap perancangan kewangan seharusnya mempunyai Pelan perlindungan untuk memastikan perancangan kewangan terus terjamin dan dimasa akan datang. Kenapa saya berkata sedemikian? Jika perkara yang tidak diingin berlaku dalam jangkamasa merancang masa hadapan yang lebih baik perlindungan akan memberi jaminan pampasan dan pembiayaan perubatan. Jika menerima musibah, gaya hidup sekarang masih dapat dikekalkan dengan adanya pampasan dan pembiayaan perubatan yang telah dijanjikan mengikut perjanjian polisi yang telah ditandatangani. Bayangkan Jika seseorang itu hanya membuat simpanan pelaburan semata-mata, jika berlaku musibah kepada beliau sudah tentu beliau akan mengeluarkan wang pelaburan semata-mata menanggung kos perubatannya yang mungkin kos perubatan tersebut melebihi dari simpanan pelaburan yang telah beliau simpan. Bagaimana dengan matlamat simpanan beliau tersebut, adakah beliau menyimpan untuk membiayai kos perubatan atau kepentingan di masa akan datang? Sudah tentu perlindungan amat perlu dalam sesebuah perancangan kewangan seseorang kerana kita tidak dapat menduga apa yang akan terjadi di masa akan datang. Dengan adanya pelan perlindungan,pelaburan yang kita buat juga akan terjamin dan tidak akan tergugat dek musibah yang melanda kita.

Persoalannya ada tak tempat simpanan yang memberi perlindungan asas dan perubatan sekaligus disertakan dengan pakej pelaburan? Tentu sekali ada. Dengan menyimpan di PRUDENTIAL/ PRUBsn TAKAFUL pakej lengkap ini akan di berikan dalam 1 akaun yang di kenali Pelan 3 dalam 1. Simpanan ini pasti menjamin masa depan yang lebih baik dan terjamin. Sila ke laman PELAN SIMPAN SEMUA DALAM 1 AKAUN (ALL IN ONE ACCOUNT)


Anda ada persoalan berkenaan produk SAVING ALL IN ONE, sila tinggalkan maklumat DISINI atau terus hubungi 012 7976562 HAMDAN.



No comments:

Post a Comment