Thursday 23 February 2012

ADAKAH SIMPANAN ANDA TERBAIK BUAT ANDA?

SIMPANAN/PERLABURAN BIASA

Setiap bulan anda lakukan simpanan sebanyak RM200 didalam sebuah institusi simpanan.
Akhir tahun, jumlah keseluruhan terkumpul RM2400 + + (Termasuk faedah) (0.3% jika dalam akaun simpanan. 3% jika dalam Deposit fix, 7% jika di ASB)

Andaikan simpanan sentiasa sehingga 5 tahun. Berjumlah RM12, 000 + +
Malangnya, pada tahun kelima anda menyimpan, anda didiagnosis untuk Kanser tahap awal yang perlu RM50, 000 bagi kos rawatan.

Dimana anda hendak mendapatkan wang sebanyak RM50,000 bagi kos rawatan itu?
Syukurlah Anda ada yang membuat simpanan, anda mempunyai RM12,000 didalam simpanan, tetapi anda masih belum cukup anda perlukan RM38,000 untuk kos rawatan. Bagaimana cara anda hendak mendapat RM38,000 tersebut? Anda mempunyai 3 pilihan untuk menyelesaikan masalah membiayai baki kos perubatan.

1.    Meminjam
Keluarga dan rakan-rakan akan berusaha sedaya upaya untuk membantu anda. Adakah anda fikir ahli keluarga dan rakan-rakan anda dapat meminjamkan RM38, 000? agak mustahil melainkan jika anda mempunyai saudara mara atau kawan yang sangat baik hati yang sangat kaya.

2.       Menjual aset anda
Anda boleh menjual barang kemas yang selama ini anda hadiahkan kepada isteri tersayang. Sanggup kah anda melakukan sdemikian? Anda mungkin mempunyai satu atau dua aset yang boleh dijual. Tetapi ia mengambil masa sekurang-kurangnya 6 bulan untuk menjual rumah untuk contoh. Jika aset anda masih di bawah pinjaman bank, bolehkah anda menjualkannya dengan begitu cepat?

3.       Meminta Derma
Anda lihat di televisyen, orang meminta derma untuk diri sendiri atau anak-anak mereka yang memerlukan wang untuk pembedahan atau rawatan. Jika anda atau benar-benar miskin, anda layak untuk mendapatkan derma di bawah program televisyen. Tetapi, anda adalah pendapatan seperti eksekutif dalam satu syarikat besar, anda tidak akan mendapat sebarang bantuan oleh program derma sebab ada orang yang lebih memerlukan di luar sana.

PELAN PRUDENTIAL/PRUBSN TAKAFUL

Setiap bulan anda lakukan simpanan sebanyak RM200.
Akhir tahun, jumlah keseluruhan terkumpul RM2400++ (Termasuk faedah) (8% -9% dalam pelan InvestmentLink atau Takafulink)

Dalam hal sesuatu yang buruk berlaku kepada anda, kematian atau cacat kekal, Jumlah Diinsuranskan RM50,000 akan membayar pampasan kepada keluarga terdekat atau kepada anda. (Walaupun anda membayar insurans hanya untuk satu bulan ialah RM200). 
Sehingga 5 tahun. Berjumlah RM12,000++

Situasi yang sama terjadi, anda didiagnosis untuk Kanser tahap awal yang perlu RM50,000 bagi kos rawatan. Sekarang Kad Perubatan akan meliputi semua kos untuk anda. Menghadkan RM500,000 setiap seumur hidup.

Anda juga diberi, RM20,000 pampasan kerana didiagnosis dengan salah satu daripada 36 penyakit kritikal.

Apabila anda dimasukkan ke hospital, anda akan menerima RM200 setiap hari sebagai manfaat hospital.

Pihak Prudential memberi sijil pembayaran percuma dan akan terus membayar kerana anda telah didiagnosis dengan salah satu daripada 36 penyakit kritikal. Hasilnya, anda masih menerima Perlindungan dan simpanan anda masih terus berkembang sehingga umur 100 tahun. Walaupun anda tidak dapat bekerja dan tiada wang untuk membayar premium anda. Anda tidak perlu membayar lagi tetapi masih terus menikmati manfaatnya.

Apa simpanan terbaik buat anda? Adakah simpanan perlaburan semata-mata atau simpanan dengan PRUDENTIAL/ PRUBsn TAKAFUL? Pilih lah simpanan yang akan memberi manfaat terbaik untuk diri dan keluarga anda.



Anda ada persoalan berkenaan produk SAVING ALL IN ONE, sila tinggalkan maklumat DISINI atau terus hubungi 012 7976562 HAMDAN.

Kongsikan Artikel ini di FACEBOOK anda!

No comments:

Post a Comment